Verkorte Module Communicatie en Leidinggeven
Doelgroep
Leidinggevenden of aankomende leidinggevenden die veel werken met 1-1 situaties.
Duur
3 dagen
Doelstellingen
- Het gedrag van medewerkers beter observeren
- Een onderscheid leren maken tussen feiten en interpretaties
- Op basis van deze observaties een feedbackgesprek / evaluatiegesprek kunnen voeren
- Duidelijke instructies leren geven
- Inzicht krijgen in de eigen stijl van communiceren en leidinggeven
- Bewust worden dat de gepaste stijl van communiceren/leidinggeven afhankelijk is van het individu, van de andere en dit omzetten in de praktijk
Inhoud
- Het benoemen van functies/verantwoordelijk-heden en taken van leidinggevenden en hun medewerkers
- De basisvaardigheden van goede communicatie: luisteren, vragen stellen en duidelijke feedback geven
- Specifieke communicatieve vaardigheden: het geven van corrigerende en stimulerende feedback
- Basisvaardigheden van goed leidinggeven: gedragingen observeren en op basis hiervan evalueren
- Specifieke leidinggevende vaardigheden: situationeel leiderschap