Assertief Communiceren
Doelgroep
Medewerkers, al dan niet op eerstelijnsniveau, waarvan in de praktijk blijkt dat zij te weinig / te veel assertiviteit aan de dag leggen en hierin wensen ondersteund te worden of waarvan de leidinggevende meer / minder assertiviteit verwacht.
Duur
1 of 2 dagen (afhankelijk van de concrete opleidingsvraag)
Doelstellingen
Assertiviteit situeert zich op 5 verschillende niveaus waarrond gewerkt kan worden:
- in de groep, tijdens overlegmomenten;
- in de groep, t.a.v. andere medewerkers: anderen durven aanspreken (bv. op fouten of nietacceptabel gedrag);
- naar andere afdelingen / externen durven stappen om problemen te melden;
- naar de leidinggevende durven stappen om bepaalde punten bespreekbaar te maken;
- durven informatie vragen aan verschillende betrokken functiehouders.
Inhoud
Aanpak
Enkele thema’s die aan bod komen
- Korte voorstelling en luisteren naar de groep en de ervaringen van iedereen.
- Een onderscheid maken tussen verschillende manieren van reageren: subassertief, agressief, manipulatief en assertief.
- Inoefenen van communicatieve en assertieve vaardigheden in een ‘1-1’-context.
- Inoefenen van communicatieve en assertieve vaardigheden in een groepsdynamische context.
- Feedback geven aan elkaar op een positieve en constructieve manier.